Effectieve leerlingbesprekingen

Effectieve leerlingbesprekingen

Een effectieve leerlingbespreking leidt tot actie(s) van docenten en van de leerling. De focus ligt op meer mèt en minder over leerlingen spreken, rekening houden met je eigen overtuigingen en die van de leerling, ‘verboden woorden afspreken’ tijdens de vergadering en voorkomen dat voorgestelde acties loze beloftes kunnen worden.

Beschrijving training

Fase 1: de trainer observeert één of meerdere leerlingbesprekingen. Zo is zichtbaar welke patronen routinematig zijn geworden in het constateren en in het ‘oplossen’ en aanpakken van terugkerende analyses. 

Fase 2: de basistraining. Gedurende 4 tot 5 trainingen komen verschillende aspecten aan de orde. De school geeft aan welke aspecten prioriteit zouden moeten hebben.

Doelen en opbrengsten van de bespreking.                                 

Het ritme van besprekingen over het schooljaar. 

De verwachtingen van docenten

De voorbespreking met de leerling (doelengesprek)

De vorm van de bespreking (meer minuten per leerling, maar niet langer vergaderen).

Meer inhoudelijke diepgang bij besprekingen.

Leerpatronen herkennen en acties bedenken zonder de oplossing voor de leerling te bedenken.

Oplossingsgericht communiceren: focus op wat goed gaat en minder op ‘de gevreesde toekomst’.

De mindset van jou en de leerling tijdens de bespreking.

De feedbackcultuur tijdens de bespreking.

Begeleidingsrepertoire bij veelvoorkomende oorzaken van onvoldoendes. 

Fase 3: gesprekstechnieken voor mentoren (2 tot 3 bijeenkomsten), dusdanig dat zij de ‘hulpvraag’ van leerlingen boven water krijgen, waardoor er meer sprake is van spreken MET in plaats van OVER de leerling. Doorgaans zal in fase 3 gebruik worden gemaakt van een trainingsactrice.

Beoogde resultaat/opbrengst/doel

De leerlingbespreking zowel qua vorm als qua inhoud effectiever maken door meer te focussen op gerichte begeleiding die voor de leerling relevant is.

Voor wie?

Docenten(teams) en leidinggevenden.

Hoe lang?

Afhankelijk van de hoeveelheid fasen. In een traject van drie fasen ontvangt de school 1 tot 2 jaar begeleiding. Het is ook mogelijk om een workshop te ontvangen van 2,5 tot 3 uur om één of enkele aspecten uit te diepen op uw school.

Mogelijkheden qua vorm

Dit traject kan op maat worden gemaakt. Niet alle drie fasen hoeven sequentieel doorlopen te worden.

Groepsgrootte

8 – 30 pp.

Studiebelasting per deelnemer

Bij geheel traject 30-40 uren.

Materiaal

Wordt aangeleverd door de trainer en/of ontwikkeld gedurende het traject.

Investering

Dagdelen zijn afhankelijk van hoeveelheid fasen. Voor elke trainingsbijeenkomst wordt een half dagdeel voorbereidingstijd in rekening gebracht. BTW is in fase 1 deels verschuldigd, in de overige fasen niet.

Ga naar boven