Opbrengstgericht mentoraat

Opbrengstgericht mentoraat

Mentoren die in staat zijn het leren van de leerlingen te signaleren, zijn doorgaans beter in staat leerlingen te motiveren door hen te begeleiden in het leren leren. Daarmee kan de mentor helpen het leerrendement van de leerling te vergroten.

Beschrijving training

Gedurende vier bijeenkomsten worden docenten getraind in de wijze waarop zij leerlingen kunnen begeleiden.

Na het vaststellen van de gezamenlijke visie en ambitie als docententeam, werken mentoren aan verschillende vaardigheden. Docenten worden getraind in de wijze waarop zij met hun feedback de inzet van leerlingen kunnen stimuleren en de mate waarin zij leerlingen kunnen laten geloven in hun eigen groeimogelijkheden. Oplossingsgericht communiceren is hierbij de basis.

Daarnaast wordt aandacht geschonken aan het ‘leren leren’ waarbij verschillende instrumenten voor mentoren als hulpmiddel worden ingezet. Een voorbeeld hiervan is de voorbereidingswijzer (= 38 manieren om je toets voor te bereiden).

Beoogde resultaat/opbrengst/doel

Een doel van mentoren is om naast aandacht voor het welbevinden op school en in de groep, systematisch en doelgericht aandacht te schenken aan het leren leren door de leerpatronen van de leerling te achterhalen en hier aanvullende leerstrategieen toe te voegen.

Voor wie?

Mentoren

Hoe lang?

4 bijeenkomsten

Mogelijkheden qua vorm

Het ontwerpen van een maatwerktraject met de school is mogelijk.

Groepsgrootte

8-28 pp 

Studiebelasting per deelnemer

15-18 uren

Materiaal

Wordt aangereikt door de trainer.

Investering

Voor een training wordt in principe een dagdeel uitvoeringstijd in rekening gebracht en een half dagdeel voorbereidingstijd. Trainingen zijn veelal BTW-vrij.

Ga naar boven